جدول جو
جدول جو

معنی کاتب بغدادی - جستجوی لغت در جدول جو

کاتب بغدادی
(تِبِ بَ)
قدامه بن جعفر بن قدامه مکنی به ابوالفرج از مشاهیر شعرا و ادبا و فصحا و بلغا و فضلای فلاسفۀ اوائل قرن چهارم هجرت و بخصوص در منطق مشار بالبنان و در بلاغت بی بدل و وحید زمان خود و در بدایت حال نصرانی مذهب بود و به دست هفدهمین خلیفۀ عباسی مکتفی بالله 289- 295 هجری قمری بشرف اسلام مشرف و در عهد دولت عباسیه بمقامات عالی رسید. از تألیفات او است:
1- تریاق الفکر (از کشف الظنون) یا دریاق الفکر (از معجم الادباء) و تریاق یا دریاق دوائی است دافع سمومات که از اجزای بسیاری که گویند هفتاد و دو جزء است ترکیب یافته.
2- جلاءالحزن.
3- الخراج که کتابی است خوب و هر آنچه را که محتاج الیه کاتب است حاوی است و در لیدن چاپ شده است.
4- زهرالربیع فی الاخبار.
5- السیاسه.
6- صابون الغم (از معجم الادباء) یا صابون الفم (از کشف الظنون).
7- صرف الهم
8- صناعهالجدل
9- نزهه القلوب و زادالمسافر
10- نقدالشعر فی البدیع که حاوی بیست نوع از محسنات بدیعیه بوده و معاصر او ابن المعتز واضع علم بدیع هفده نوع از آنها را جمع کرده و در هفت نوع هر دو متفق و سیزده نوع دیگر قدامه متفرد و مجموع آنها بالغ به سی نوع بوده و دیگر ادبا در تألیف و گردآوری محسنات بدیعیه بعد از ایشان بدیشان تبعیت کردند و موافق آنچه در شرح حال صفی الدین حلی مذکور است تا صد و پنجاه بلکه بیشتر از آنها را بقید بیان آورده اند.
11- نقدالنثر که یک نسخۀ خطی آن در اسکوریال موجوداست و این هر دو کتاب آخری در اسلامبول چاپ شده.
و در اعیان الشیعه و بعض موارد دیگر تشیع قدامه مصرح است و به همین کتاب آخری نیزاستظهار کرده اند. وفات قدامه بنوشتۀ کشف الظنون در ذیل لغت نزهه القلوب بسال (310 هجری قمری) بوده ولی موافق آنچه در معجم الادباء از ابوحیان نقل شده وی در سال سیصدوبیست هنوز در قید حیات بوده است. نیز از ابن الجوزی نقل کرده که وفات قدامه بسال (337 هجری قمری) اتفاق افتاده است و بعد از این نقل گوید که ابن الجوزی کثیر التخلیط بوده و اعتمادی به متفردات او ندارم.
ناگفته نماند در معجم الادباء از بعض اهل ادب نقل شده که قدامه کاتب آل بویه بوده و اورا در این قول بجهالت نسبت داده است بدلیل اینکه قدامه قدیم العهد بوده و زمان ثعلب و مبرد و ابن قتیبه و نظائر ایشان را دریافته است. نگارنده گوید (مؤلف ریحانه الادب) : قول این بعض استبعادی ندارد و بتصدیق خود یاقوت چنانچه مذکور داشتیم قدامه در سال (320 هجری قمری) زنده بوده و شاید چند سال دیگر بعد از آن نیز عمر کرده و کاتب آل بویه که اول سلطنت ایشان را سال سیصد و بیست و یک نوشته اند بوده باشد و این قول بعض قول ابن الجوزی را - که بنقل خود یاقوت وفات قدامه را سال (337 هجری قمری) دانسته تأیید مینماید. (از ریحانه الادب ج 3 ص 331).
نیز رجوع شودبه لغت ابوالفرج ابن قدامه در همین لغت نامه و معجم الادباء (ج 17 ص 12) و آداب اللغه العربیه (ج 2 ص 172) وبعض مواضعالذریعه
لغت نامه دهخدا
کاتب بغدادی
(تِ بِ بَ)
محمد بن حسن بن محمد بن علی بن حمدون کاتب بغدادی که کنیه اش ابوالمعالی و لقبش کافی الکفاه است. از فضلاء و ادبا بوده و کتاب تذکرۀ او که در اشعار و نوادر و تاریخ و ادبیات است مشهور و دررشتۀ خود بی نظیر و در روز سه شنبۀ یازدهم ذی القعده پانصد و شصت و دو یا هفت از هجرت (562 یا 567 ه. ق) در بغداد در زمان مستنجد بالله سی و دومین خلیفۀ عباسی (555- 556 ه. ق) که بجهت بعضی از محتویات کتاب مذکورش زندانی بوده درگذشته و در مقابر قریش مدفون گردید و خانواده اش هم در فضل و ریاست مشهور و کتاب مذکور او را گاهی تذکرۀ حمدونیه گفته و گاهی تذکرهالادب نامیده و گاهی تذکرۀ ابن حمدون خوانده اند.
(از ریحانه الادب ج 3 ص 331 و ج 1 ص 182). و نیز رجوع شود به ابن خلکان ج 2 ص 96 و الذریعه ج 4 ص 26
محمد بن ابی یعقوب اسحاق الندیم معروف به ابن الندیم. رجوع به همین نام در همین لغت نامه و ج 3 ص 331 ریحانه الادب شود
لغت نامه دهخدا
کاتب بغدادی
(تِ)
ابوالهیثم خالد بن یزیدالبغدادی (متوفی در حدود 270هجری قمری / 881 میلادی). وی کاتب و شاعر و از اهل بغداد و اصلش از خراسان و یکی از نویسندگان لشکری در زمان معتصم عباسی بود در آخر عمر سودا بر او چیره شد. شعرش رقیق و عذب و از مدح و هجا خالی است. اکثر سخنان او غزل و نسیب است و دیوان شعر (مخطوط) دارد. (فوات الوفیات ج 1 ص 149) (الاعلام زرکلی ج 1 ص 287 و ج 3 ص 807)
لغت نامه دهخدا

پیشنهاد واژه بر اساس جستجوی شما

ابن نصیر کاتب بغدادی. مکنی به ابی یعقوب. او بدیوان مصر، بعد از محمد بن عبدالله بن عبدکان، کاتب رسائل بود. ابن زولاق گوید وفات او در سنۀ 297 هجری قمری است. و همو گوید که ابوجعفر محمد بن عبدالله بن عبدکان از روزگار احمد بن طولون عهده دار مکاتبات و رسائل بود و مکاتبات وی و جوابهای آنها تا زمانی که ابویعقوب اسحاق بن نصیر بغدادی از عراق بیامد و مشغول کار خواست شد موجود است. ابن عبدکان او را گفت به چه کارمشغول میشوی ؟ گفت به مکاتبات، و جوابهای آنها و ترسل. ابوجعفر را نامه ها رسیده بود و پیش وی میبود. آنها را بدو داد و گفت جواب نامه ها بنویس. اسحاق نامه هابستد و بگوشه ای رفت و جوابها بنوشت و سپس نعلین خودزیر سر گذاشت و بخواب رفت و چون ابوجعفر از جای برخاست و قصد حجرۀ خود داشت بر اسحاق بگذشت او را دید خفته و نامه ها پیش او گذاشته، نامه ها برداشت و بخواند و در آنها تأمل کرد و اسحاق را باد میزد تا بیدارشد، او را گفت نویسندگی از که آموختی ؟ و وی را چهل دینار مشاهره مقرر کرد و تا مرگ ابوجعفر در خدمت وی بود و چون ابوجعفر مرد علی بن احمد الماذرائی متولی کتابت شد اسحاق را از کار بر کنار کرد و جواب نامه هائی را که رسیده بود خود بنوشت و آنها را بر ابوالجیش خمارویه بن احمد بن طولون عرض کرد. ابوالجیش او را گفت ’ما هذه الالفاظ التی کانت تخرج من عنی’. علی بن احمد برفت و نامه ها از نو بازگشت باز ابوالجیش جوابها نپسندید و نپذیرفت، علی بن احمد بیرون شد و گفت اسحاق بن نصیر را بخوانید، او را بیاوردند، علی وی را گفت این نامه ها را جواب کن و اسحاق چنان کرد و علی آنها را بر ابوالجیش عرض کرد، ابوالجیش گفت سخن اینست، و آن مهملات چه بود؟ علی گفت: کاتبی با ابوجعفر بود، و بیمار شد و اکنون او را احضار کردم. ابوالجیش گفت او را پیش من آرید. اسحاق را نزد وی بردند. او را گفت مشاهرۀ تو چند باشد؟ اسحاق گفت چهل دینار. ابوالجیش علی بن احمد را گفت او را سالیانه چهارصد دینار مقرر کرده اند و تو او را ماهانه، چهارصد دینار مقرر کن. و اسحاق را گفت از حضرت ما دور مشو، و کار او بدانجا کشید که هزار دینار مشاهره داشت و آن مال بدیگران می بخشید. گویند وقتی سه هزاردینار ببغداد فرستاد، و بدست احمد بن الولید تاجر، خال قاضی مصر، به ابی العباس مبرد و ابی العباس ثعلب و وراقی که با وی آشنائی داشت، تا بهر یک هزار دینار بدادند. (معجم الادباء چ مارگلیوث ج 2 ص 237 و 238)
لغت نامه دهخدا
(قُ مَ)
ابن جعفر مکنی به ابوالفرج کاتب بغدادی به گفتۀ یاقوت نصرانی بود و به دست المکتفی بالله اسلام آورد. وی یکی از فصحا و بلغا و فلاسفه و در علم منطق زبانزد دانشمندان بود. ابوالفرج بن جوزی مرگ او را به سال 337 هجری قمری نوشته و صاحب دیوان الاسلام تألیفات ذیل را برای او ذکر کرده است: 1- کتاب الخراج. این کتاب در لیدن به سال 1892 میلادی چاپ شده است. 2- نقدالشعر. این کتاب مشتمل بر بیست باب است از قبیل تشبیه و مبالغه و طباق و جناس. این کتاب در آستانه به سال 1302 هجری قمری در 89 صفحه به چاپ رسیده است. (معجم المطبوعات ج 2ستون 1494 و 1495). قدامه بن جعفر بغدادی از نویسندگان متقدم و بلغا و فصحائی است که در منطق و فلسفه استاد بوده است. وی در روزگار مکتفی بالله خلیفه میزیست و به دست وی اسلام آورد و در بغداد به سال 310 هجری قمری (= 922 میلادی) وفات کرد. تألیفاتی دارد، از جمله: 1- السیاسه. 2- البلدان. 3- زهرالربیع در اخبار و تاریخ. 4- نزهه القلوب. (از اعلام زرکلی ج 2 ص 792)
لغت نامه دهخدا